ZUS,US,NIP i luz – jak założyć działalność gospodarczą

Artykuły

Jak założyć działalność gospodarczą w kilku prostych krokach

Jest to kontynuacja artykułu jak założyć działalność gospodarczą, który znajdziecie tutaj.

I tutaj, niespodzianka dla osób, które zakładały firmę jeszcze kilka lat temu, teraz można zrobić to bez wychodzenia z domu! Wystarczy wejść na tę stronę rządu RP. Tam, znajdziemy wszystkie wymagania, formularze i dokumenty w jednym miejscu! Dzięki niej, będziemy mogli, załatwić wszystko siedząc w domu, a system przekaże wymagane dane i zgłoszenia do odpowiednich instytucji.

Jednak, jeżeli strona będzie niedostępna, lub napotkamy inne problemy, dobrze jest wiedzieć jak założyć działalność bez korzystania z niej. 

Instrukcja, jak założyć działalność bezpośrednio:

Po wykonaniu pierwszych kroków – czyli ustalenia czym się będziemy zajmować, przygotowaniu biznesplanu i rejestracji w CEIDG, przechodzimy do kolejnego etapu. W nim czeka nas sporo wizyt w urzędach i biurokracji.

  1. Nadanie NIP (Numeru Identyfikacji Podatkowej) – jeśli jeszcze go nie mamy. Jeśli mamy go jako osoba fizyczna, ten sam zostanie przydzielony naszej firmie – do jego nadania niezbędne będzie odwiedzenie Urzędu Skarbowego. Dokonamy tam też rejestracji jako płatnik VAT (jeśli chcemy nim być), a także, zgłosimy wybrany sposób rozliczania podatku.
  2. ZUS i przyległości – Zakład Ubezpieczeń Społecznych widzi przedsiębiorcę równocześnie jako Płatnika (czyli podmiot wpłacający składki), jak i Ubezpieczonego (czyli podmiot, którego ktoś inny ubezpiecza). Jeśli mamy jednoosobową działalność gospodarczą, jesteśmy jedynym pracownikiem i płacimy składki wyłącznie sobie. Składki w pełnym wymiarze potrafią zrujnować wiele małych działalności (suma składek ZUS wynosi 1457,49 zł na 2021). Na szczęście, nasza pierwsza firma (lub kolejna, jeśli minęło 60 miesięcy/5 lat od  zamknięcia poprzedniej) będzie dużo mniejszym obciążeniem i wynosi w 2021 r. 647,59 zł. 
    Podstawowymi dokumentami, które u nich złożymy są: ZUA (rejestracja do składek), ZCNA (zgłoszenie członka rodziny do ubezpieczenia). Uwaga! Można je wypełnić od razu podczas dokonywania wpisu w CEIDG, jeśli tego wtedy nie zrobiliśmy, mamy 7 dni od daty rozpoczęcia działalności na dostarczenie ich w wersji papierowej.
  3. Księgowość – przy wpisie do CEIDG musimy wybrać, kto będzie prowadził naszą dokumentację finansową. Jeśli nie zdecydowaliśmy w momencie wypełniania wniosku, to wybieramy opcję samodzielnego prowadzenia dokumentacji – później możemy to zmienić, albo naprawdę robić to samodzielnie. Przy niektórych branżach, tych generujących mało obrotu, gdzie nie trzeba spisywać setek towarów lub usług, ogarniemy księgowość bez problemu. Tym bardziej że wbrew obiegowej opinii, pracownice i pracownicy US są naprawdę pomocni i potrafią jasno wytłumaczyć, co należy zrobić w określonych sytuacjach. W razie wątpliwości najlepiej skontaktować się z warszawską centralą lub skorzystać z jednorazowej pomocy księgowego.
    Jeżeli otwieramy biznes z rozbudowaną księgowością, mamy do wyboru 3 drogi: biuro rachunkowe, księgowość internetową, i zatrudnienie księgowego. Księgowość internetowa jest odpowiednia jednoosobowych firm, a także dla takich, które generują dużą liczbę faktur, ponieważ najczęściej opłata jest w nich stała, niezależna od ilości dokumentów.
    Im bardziej rozbudowana firma, tym więcej trudniejszych rozliczeń (np. po zatrudnieniu pracowników – prawo pracy i rozliczenia wynagrodzeń). Dlatego zalecamy skorzystać wtedy z usług biura rachunkowego. Niestety, nie zawsze trafiamy na rzetelnych specjalistów i wiele firm narzeka na to rozwiązanie. Niemniej, jeśli posprawdzamy opinie w Internecie, powinniśmy być w stanie znaleźć dobre usługi za rozsądną cenę
    Ostatnie i najdroższe rozwiązanie to zatrudnienie księgowego bezpośrednio w naszej firmie. Ma to sens tylko w dużych podmiotach, przy rozbudowanym handlu, działaniach międzynarodowych itd. Dlatego, nie będziemy się na tym skupiać.

Firmowe konto bankowe i pieczątka

Pieczątka doda naszej firmie powagi i ułatwi podpisywanie dokumentów. Ale to tyle. Nie ma w prawie polskim obowiązku posiadania pieczęci. Jeśli się na nią zdecydujemy, pamiętajmy, by zawierała przydatne informacje:
  • nasze imię i nazwisko, a także pełną nazwę firmy
  • dokładny adres siedziby
  • dane kontaktowe (telefon, e-mail, itd.)
  • REGON i NIP

Co do banków, to ich oferta dla przedsiębiorców zmienia się z miesiąca na miesiąc i każdorazowo należy sprawdzić, co oferują obecnie.