Pseudopożyczki – jak nie dać się oszukać w internecie?

W dobie szybkiego dostępu do internetu często jesteśmy skazani na dobrą wolę i uczciwość człowieka, który znajduje się po drugiej stronie. Niestety, często zdarza się tak, że nasze bycie sprawiedliwym, jest wykorzystywane przez oszustów w celu wzbogacenia się. By nas przed tym uchronić, powstały różnorakie inicjatywy edukacyjne, m.in. ostrzeżenia publiczne i poradniki takie jak ten.

 

Z tego artykułu dowiesz się:

Pożyczka online – jak dbać o własne bezpieczeństwo

Misseling – nieuczciwa praktyka, trafiająca w konsumentów

Ostrzeżenia publiczne jako ochrona konsumentów

Jakie praktyki stosują nieuczciwi pożyczkodawcy?

Nieuczciwi pożyczkodawcy – gdzie zgłosić

 

Pożyczka online – jak dbać o własne bezpieczeństwo?

 

Złotą zasadą, którą powinniśmy kierować się przy jakichkolwiek transakcjach, zawieraniu umów lub tym podobnych rzeczy, jest dosyć prosta – nikt nie zadba o nasze bezpieczeństwo tak jak my sami. Żadne ostrzeżenia nie zastąpią spostrzegawczości i wyczulenia na wszelkiego rodzaje próby oszustw. Bycie czujnym pozwoli nam już na wstępie wyczuć nieścisłości, jakie mogą pojawić się przy próbie oszustwa. Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy korzystaniu z usług podmiotów oferujących pożyczki online?

Pierwszym krokiem, zaraz po wyborze podmiotu, który nas interesuje, jest sprawdzenie go w wyszukiwarce podmiotów Komisji Nadzoru Finansowego. Jeżeli przedsiębiorstwo jest wpisane do rejestru, możemy być spokojni o swoje finanse. KNF jest odpowiedzialny za nadzór nad rynkiem finansowym w Polsce, w tym także nadzór nad przedsiębiorstwami udzielającymi świadczeń z tytułu pożyczek. Rejestr informuje nas, czy dana firma prowadzi interes legalnie, tym samym przyznając nam prawo do dochodzenia swoich praw, w przypadku nieuczciwych praktyk ze strony przedsiębiorstwa.

Misselling – nieuczciwa praktyka, trafiająca w konsumentów

 

Misselling istnieje od dawna, jednak nie tak dawno temu zaczęliśmy właśnie tak nazywać to zjawisko. Na czym polega? Już sama nazwa wskazuje, że chodzi o „nietrafioną sprzedaż”. Oznacza to, że pod pojęciem missellingu kryje się sprzedaż produktów finansowych, niepotrzebnych oraz niedopasowanych do konsumenta. Stanowisko UOKiK doprecyzowuje to pojęcie, wprowadzając nieuczciwe praktyki reklamowe oraz marketingowe jako narzędzia missellingowe, którymi posługują się wyłudzacze. Misselling charakteryzuje się przede wszystkim nieprecyzyjnym informowaniem konsumentów o opłatach oraz ryzyku. Oferowane produkty finansowe bazują na niedostatecznej wiedzy kupujących, a podkreślane są tylko pozytywne cechy produktów z wyłączeniem negatywnych cech, jak na przykład ryzyko. Przesadne zachwalanie produktu powinno już wzbudzić podejrzenia, kupując produkty finansowe, powinniśmy kierować się pewnymi radami:

  • nie składać podpisów na dokumentach, których treści nie rozumiemy,
  • czytać wnikliwie przedstawione nam umowy,
  • pogłębiać wiedzę na temat produktów finansowych,
  • lokować pieniądze w różnych miejscach, nie skupiając się tylko na jednym kierunku,
  • nie inwestować środków w rzeczy, o których mamy znikomą wiedzę
  • nie współpracować z osobami przesadnie zachwalającymi sposób, w jaki możemy osiągnąć zysk.

Ostrzeżenia publiczne jako forma ochrona konsumentów

 

KNF obok UOKiK ma również za zadanie chronić konsumentów przed nieuczciwymi praktykami. Komisja Nadzoru Finansowego sprawując pieczę nad podmiotami finansowymi w Polsce, zapewnia w ten sposób bezpieczeństwo korzystania z usług bankowych oraz pozabankowych dla obywateli Polski. Ustawa o nadzorze nad rynkiem finansowym spowodowała, że KNF ma obowiązek informować publicznie obywateli o kierowanych zawiadomieniach o popełnieniu przestępstwa, określonych stosownie w ustawie. Tym samym mamy dostęp do listy ostrzeżeń publicznych, gdzie widnieją wszystkie podmioty, wobec których KNF złożył wspomniane zawiadomienie do prokuratury. Lista obejmuje nie tylko podmioty zarejestrowane w Polsce, ale również te, które działają poza granicami państwa. Umieszczenie podmiotu na liście uświadamia nas, że dane przedsiębiorstwo nie ma za wiele wspólnego ze sprawiedliwością.

Jakie praktyki stosują nieuczciwi pożyczkodawcy?

 

Aby wiedzieć, przed czym mamy się chronić, należy poznać sposób działania nieuczciwych pożyczkodawców. Tym samym będziemy wiedzieć, na co mamy szczególnie uważać.
Często praktyką, stosowaną przez nieuczciwych pożyczkodawców jest pobieranie wysokich opłat za rozpatrzenie wniosku pożyczkowego. Oszuści bazują w tym przypadku na popularności chwilówek online. Częstym standardem działania oszustów, jest podrabianie stron internetowych znanych firm pożyczkowych, przypominają one do złudzenia strony renomowanych przedsiębiorstw. Jednak sam proces wnioskowania o pożyczkę bardzo się różni, konsumenci proszeni są o wysłanie smsa, mającego potwierdzić wniosek pożyczkowy. Koszt takiego smsa przekracza często 30 złotych, na końcu ofiara oszustwa jest informowana, że wniosek został odrzucony.

Innym sposobem na oszustwo jest tzw. refinansowanie pożyczki, polegające na przedłużeniu terminu spłaty zadłużenia. Brzmi to dosyć interesująco, haczyk w tym przypadku to uzyskanie pożyczki na spłatę pożyczki. Jakkolwiek absurdalnie by to nie brzmiało. Rozliczenie odbywa się pomiędzy dwoma podmiotami, konsument zyskuje dodatkowy czas na spłatę zadłużenia. Usługa ta jest bardzo droga oraz często prowadzi do wpadnięcia w tzw. spiralę zadłużenia. Oszuści często wykorzystują tę usługę, zakładając osobne spółki, oferując pożyczkobiorcy nawet kilkukrotne odłożenie w czasie terminu spłaty pożyczki. Nieuczciwi pożyczkodawcy często rekomendują ten sposób rozwiązania problemów ze spłatą zadłużenia, w niektórych sytuacjach uniemożliwiając wykorzystanie innych rozwiązań – jak, chociażby rozłożenie zadłużenia na dogodne dla pożyczkobiorcy raty.

Pozaodsetkowe koszty pożyczki online, nie mogą przekroczyć pułapu 55% jej kwoty w skali roku zawierając w sobie również możliwe opłaty za windykację lub przedłużenie terminu spłaty. Maksymalne koszty pożyczki z terminem spłaty do 30 dni, należy obliczyć ze wzoru zawartego w art. 36a ustawy o kredycie konsumenckim.

Najbardziej prymitywną próbą oszukania pożyczkobiorcy, stosowaną przez nieuczciwych pożyczkodawców jest zatajanie, lub podawanie nieprawdziwych informacji w reklamie. Dotyczy to przede wszystkim zaniżonego RRSO, oszuści bazują tutaj na niewiedzy konsumentów, którzy nie mają pojęcia jak je właściwie wyliczyć.

Nieuczciwi pożyczkodawcy – gdzie zgłosić?

 

Jeżeli kiedykolwiek miałeś do czynienia z nieuczciwością ze strony podmiotów pożyczkowych. Chciałbyś zgłosić nieuczciwe praktyki lub podejrzenia co do legalności oraz przejrzystości działań danego przedsiębiorstwa. Możesz to zrobić na stronie UOKiKu. Instytucja ta ma za zadanie chronić konsumenta oraz pomagać w sytuacjach nieuczciwości ze strony firm oferujących swoje produkty, w tym również produkty finansowe. UOKiK oferuje również pomoc prawną dla ofiar oszustwa, z której można skorzystać bezpłatnie.

Pamiętajmy, aby być uczulonymi na nieuczciwe praktyki, chroniąc tym samym siebie oraz udostępniając ostrzeżenia innym, którzy są zainteresowani uzyskaniem dodatkowego świadczenia za pomocą pożyczki.